Arrangere kamper
Ved hjemmekamper eller hjemmearrangement er det FGI som er hovedarrangør og ansvarlig for kampene. Da er det viktig å gi spillere, trenere og tilskuere en best mulig opplevelse - både våre egne og de som kommer fra bortelagene. I tillegg er det noen praktiske ting å tenke på.
Minihåndball 6-8 år
Forberedelser
- Sende ut invitasjon til alle lag i ringen. Her er det ofte en egen gruppe. Registrer inn antall deltakere og lag. Sett opp lagoppsett minimum en uke i forkant av arrangementet. Følg barnehåndball sine anbefalinger: 3 kamper per lag uten sidebytte. Minimum 10 minutter mellom hver kamp.
- FGI hjelper med innkjøp av premier. Send en e-post til post@fgi.no om antall deltagere. Antallet kan estimeres ut ifra antall spillere i ringen. Bør gjøres i god tid.
- Send ut en velkommen mail til klubbene som deltar. Informer om parkeringsmulighetene (dårlige) og evt. alternativ parkering.
- Sørg for at det er nok foreldre som er med på de praktiske forberedelsene, og at dere har god tid i hallen før arrangementet starter.
Miniturnering (6-8 år)
- Det kan settes opp 3 baner for minihåndball i Gautesetehallen – 4 av målene henger på veggen i hallen, for å bruke de to siste må dere kontakte vaktmester. Han kan og vise dere hvordan målene settes opp forsvarlig – de skal festes i veggen.
- Skaffe noen til å sitte i sekretariatet - 2 til 4 personer dersom man deler økten i to perioder.
- Lage garderobelapper med klubbnavn som henges på garderobedørene.
- Lage banelapper (Bane 1, Bane 2 og Bane 3).
- Rydde garderober, tribuner og baner etter endt arrangement - skaffe foreldre som kan hjelpe.
Aktivitetsserie 9-11 år
Forberedelser
- Finn kampoppsett i appen MinHåndball eller på www.handball.no
- Når FGI er arrangør skal lagleder i god tid sende ut en e-post til motstandere i de andre klubbene med "Velkommen til oss" og informasjon om garderobe, om kiosken er åpen og andre ting det er nyttig å informere om.
- Hvis lagleder mottar avmelding fra et annet lag, eller det skjer andre endringer i kampprogrammet på vår aktivitetsdag, er det viktig å informere dommeransvarlig i FGI snarest mulig. Da vil dommerne bli informert i god tid.
Informasjon for 9-åringer
- Det skal spilles på én minibane og én kortbane.
- 2 minimål som henger på veggen i hallen settes opp. Vaktmester kan vise hvordan målene settes opp forsvarlig. Målene skal festes til veggen.
- Nedsunket tverlegger monteres på de store målene, og oppblåsbart mål settes opp.
- Teip opp kortbane.
- Skaffe noen til å sitte i sekretariatet. F.eks. 2 til 4 personer dersom man deler økten i to perioder.
- Lage garderobelapper med klubbnavn som henges på garderobedørene.
- Lage banelapper (bane 1 og 2)
- Dere har selv ansvar for kiosk, og overskudd går til lagkasse. Dere bestemmer selv hva dere vil selge av det dere selv har kjøpt inn/laget selv. 2-4 personer bør ha ansvar for kiosken. Det er eget vippsnummer til lagene som brukes.
- Rydde garderober, tribune og baner etter endt arrangement - skaffe foreldre som kan hjelpe.
Informasjon for 10-åringer
- Det skal spilles på en kortbane.
- Nedsenkbar tverlegger monteres på et av de store målene og oppblåsbart mål settes opp.
- Teip opp kortbane.
- Skaffe noen til å sitte i sekretariatet. F.eks 2 til 4 personer dersom man deler økten i to perioder.
- Lage garderobelapper med klubbnavn som henges på garderobedørene.
- Dere har selv ansvar for kiosk, og overskudd går til lagkasse. Dere bestemmer selv hva dere vil selge av det dere selv har kjøpt inn/laget selv. 2-4 personer bør ha ansvar for kiosken. Det er eget vippsnummer til lagene som brukes.
- Rydde garderober, tribune og baner etter endt arrangement - skaffe foreldre som kan hjelpe.
Informasjon for 11-åringer
- Det skal spilles på hel bane
- Nedsenkbar tverlegger monteres på målene.
- Skaffe noen til å sitte i sekretariatet. F.eks 2 til 4 personer dersom man deler økten i to perioder.
- Lage garderobelapper med klubbnavn som henges på garderobedørene.
- Dere har selv ansvar for kiosk, og overskudd går til lagkasse. Dere bestemmer selv hva dere vil selge av det dere selv har kjøpt inn/laget selv. 2-4 personer bør ha ansvar for kiosken. Det er eget vippsnummer til lagene som brukes.
- Rydde garderober, tribune og baner etter endt arrangement - skaffe foreldre som kan hjelpe.
Sekretariat
Å sitte i sekretariatet kan være en spennende og begivenhetsrik opplevelse. Sekretariatet får en unik mulighet til å oppleve samspillet med trenere, spillere og dommere.
En rolle i sekretariatet vil noen ganger kunne oppleves utfordrende, spesielt når utøverne, publikum og trenere blir litt for engasjerte og ivrige. Det er derfor viktig at sekretariatet er bemannet med voksne personer som er rolig og trygg i sin rolle.
Sekretariatet og dommeren(e) vil ofte ha et tett samarbeid. Det er derfor essensielt at du/dere kjenner noen av dommernes tegnsignaler. Når uerfarne dommere dømmer kamper (ofte ungdommer), er det viktig at sekretariatet støtter og beskytter disse ved behov.
Alle involverte i et sekretariat skal sette seg godt inn i klubbens retningslinjer og instrukser, samt være kjent med permen som ligger i sekretariatpulten.
Huskeliste for sekretariatet:
- Møt opp i god tid før kampstart
- Sørg for at utstyr til sekretariatet - benk, tavle og nettbrett blir satt frem.
- Tavle stilles inn på "Håndball" og riktig tid i henhold til laget som spiller
- Nettbrett startes og LIVE-kamprapport settes i gang, se egen instruksjon i perm.
- Time-out-kort (grønt kort) legges frem på hvert lags benk.
- Hilse på dommere
- Etter kamp: Sluttfør kamprapport og innhent signatur fra dommere og trenere på begge lag.
Hvordan bruke score-board
- Sekretariatsbordet står i tilhørende bod i hallen. Dette plasseres midt på banen, langs sidelinjen. Der er det også stikkontakt til score-board.
- Bruksanvisning følger sekretariatsbordet. Ta kontakt dersom dere ønsker en gjennomgang før cup/kamp (kontaktinfo)
- Score-board skal brukes til tidtaking og mål - det telles ikke mål før man er 11 år.
- Minihåndball (6-8 år): 1 x 13 minutt
- Aktivitetsserie (9-11 år): 2 x 15 minutt
Kiosken i Gautesetehallen
Kiosken i Gautesetehallen holdes åpen av FGI-lag som har kamper. Her kan dere enten holde kiosken åpen selv for laget, eller spørre andre lag om de kan ta ansvar for kiosk under deres arrangement. Laget stårselv for innkjøp til kiosken, og overskudd fra salg går til lagkasse. Alle lag har eget vippsnummer som brukes til salg i kiosken.
Nøkkel til kiosken er på samme nøkkelknippe som vi har til hallen, og som ligger i nøkkelboks. Lagene bestemmer selv hva som skal selges av brus, kaker, sjokolade, snacks etc. Hvis dere ønsker tips til innkjøp, kort til å handle på Stor Cash, kaffekopper eller annet kan dere kontakte Jarle Bilsback på jarle@fgi.no.
Det er viktig at kiosken vaskes og ryddes etter bruk, slik at den er klar for neste gang noen skal bruke den. I tillegg er det viktig at tribune og hall ryddes for søppel og annet utstyr settes på plass før dere forlater hallen.